Gold Rush 1848 feestelijk geopend in Slagharen

Logo Gold Rush 1848 Slagharen13 april 2017 was het zo ver: Attractie- en Vakantiepark Slagharen opende haar nieuwe achtbaan Gold Rush 1848. Onder het toeziend oog van de pers, trouwe Slagharen-fans en tientallen schoolkinderen uit Slagharen ging het gebeuren. Directeur Wouter Dekkers en burgemeester Peter Snijders van Hardenberg drukten samen het ontstekingsmechanisme in. Onder luid gejuich, confetti en vuurwerk reed de prachtige triple launch coaster haar eerste officiële rondje. Het is ongelofelijk wat Slagharen samen met alle partners hier heeft neergezet. Amper een maand geleden stonden we nog op een modderige bouwplaats naar een halve achtbaan te kijken. Vandaag waren zowel de achtbaan, als de gethematiseerde omgeving tiptop in orde gemaakt. Het lijkt bijna alsof er toverkracht gebruikt is. Nieuwsgierig naar het eindresultaat? Bekijk dan onze review!

Openingsceremonie van Gold Rush 1848

Om 11:30 uur begon de openingsceremonie van de achtbaan. Als eerste kwam goudzoeker James W. Marshall te paard aan bij het podium. Niet veel later arriveerden Wouter Dekkers en Peter Snijders per luxe koets bij het podium. Na een toespraak van Dekkers en Snijders, telde iedereen samen met Marshall af naar de opening van Gold Rush 1848. Dekkers en Snijders drukten samen de ontsteking in. Daarna knalde er gouden confetti de lucht in! De trein begon op de achtergrond te rijden. Na 3 lanceringen bereikte het karretje het hoogste punt van de track: 33 meter. Vanaf dat punt ging er ook vuurwerk de lucht in. Marshall riep alle aanwezigen, en in het bijzonder de VIP’s, op om Gold Rush 1848 uit te proberen. Dat liet niemand zich twee keer zeggen. Binnen no-time stond de wachtrij vol met mensen. Die wachtrij was overigens prachtig aangelegd. Een glooiend landschap met plantjes, en daar tussenin de wachtrij die afgezet was met houten palen. Tijdens het wachten zagen we al dat de ritjes kort waren: circa 50 seconden.

Een ritje in Gold Rush 1848

Het in- en uitstappen ging ook nog niet van een leien dakje. Maar gelukkig had de achtbaan geen last van grote problemen, laat staan storingen. Na ongeveer 25 minuten wachten konden we ons eerste ritje maken. Dat was geweldig! De lanceringen verlopen erg soepel, maar wel krachtig. Zeker de achterwaartse lancering is fijn om te doen, helemaal wanneer je in de achterste rij zit. Dan hang je nagenoeg stil op de kop. Na de derde lancering kan de rit beginnen. Je vliegt direct om hoog de bocht in, om vervolgens weer naar beneden te storten. Daarna maak je weer een schuine bocht terug, richting station. Vervolgens rijd je over het station heen, maakt een bocht naar rechts en dan ben je al weer bij het einde van de baan. Een korte, maar opwindende rit. We hebben maar liefst drie keer van de achtbaan mogen genieten op de openingsdag. We komen zeker gauw terug naar Slagharen om nogmaals in Gold Rush 1848 te stappen. Want deze baan is een grote aanwinst voor het Overijsselse pretpark!

Achtergrondverhaal

De nieuwe achtbaan brengt bezoekers terug in de tijd van goudkoorts. Het verhaal is gebaseerd op hoofdpersoon James W. Marshall die in 1848 als eerste goud vindt in Californië. Uit alle windstreken komen goudzoekers die met simpele technieken rivieren en beekjes afspeuren. De technieken verbeteren en kleine dorpen groeien uit tot steden. Voor het vervoer van goud worden nieuwe transportmethodes gebruikt, waaronder de stoomtrein. Hiervoor wordt een uitgebreid spoor- en stationnetwerk aangelegd. Directeur Wouter Dekkers is zeer verheugd met de nieuwe aanwinst. ‘Gold Rush is niet alleen een waardige opvolger van de Thunder Loop, maar gaat ook nog eens sneller, hoger en is tevens stiller. Tot slot gaat de achtbaan niet één, maar twee keer over de kop door een zogenoemde slingloop en diveloop.‘ De hele omgeving rondom de achtbaan is aangekleed als goudwinningsgebied.

Technische specificaties

Aantal lanceringen: 2 keer voorwaarts, 1 keer achterwaarts
Maximale snelheid: ongeveer 95 km per uur
Hoogste punt van de track: 33 meter
Lengte van de track: 400 meter
Afgelegde afstand per rit: 620 meter
Trackbreedte: 1,20 meter
Ritduur: tussen de 50 en 55 seconden
Indeling trein: 5 rijen met elk 4 zitplaatsen
Aantal personen per trein: 20 personen
Capaciteit: 800 personen per uur
Bouwer: het Duitse Gerstlauer Amusement Rides GmbH
Minimale lichaamslengte om mee te mogen: 1,30 meter

Foto’s