Review Baron 1898

Baron 1898 logoOp vrijdag 3 juli was het dan zover: tijd om de nieuw geopende Dive Coaster Baron 1898 in de Efteling te reviewen. Baron 1898 opende voor het publiek op 1 juli, medewerkers en speciaal genodigden konden de attractie al eerder uitproberen. Ondanks het warme weer hadden we er veel zin in om de veelbelovende attractie uit te proberen. Rond 12 uur kwamen we aan in het park en na een rondje te hebben gelopen door het sprookjesbos, liepen we met een hoog tempo naar de Baron. Het eerste beeld wat we van de achtbaan kregen was geweldig! Lees snel verder voor de gehele review.

Nadat onze spullen in de super handige kluisjes waren gestopt liepen we de lange wachtrij in. De baan zag er van buitenaf erg mooi uit net als de theming van de ruimte eromheen. Wegens de hitte stond er een vernevelingsinstallatie boven  de wachtrij waardoor het wachten in de hitte een stuk aangenamer werd. Wel viel meteen op dat het constant lang duurde voordat er een treintje het station verliet. Na ongeveer 40 minuten wachten was het dan eindelijk zover dat we het stationsgebouw mochten betreden. We hadden gekozen voor de derde rij omdat die wachtrij een stuk sneller doorliep, later die dag hebben we de baan natuurlijk we front-seat gedaan.

null

Eenmaal binnen kwamen we in een hal waar we kort moesten wachten om naar de kamer te lopen waar de eerste voorshow te zien was. De eerste voorshow was een soort van welkom door mijnbaron Gustave Hooghmoed die word verstoord door Witte Wieven. Deze witte geesten waarschuwen het publiek om de mijn niet te betreden. De animaties zagen er erg mooi uit en ook was de kamer mooi aangekleed. De Efteling heeft erg goed op de details gelet.

null

De deuren naar de volgende kamer gingen open en zo mochten we doorlopen naar de kamer waar de Baron ons hoogstpersoonlijk stond op te wachten. Hier werden onze kaartjes ingenomen en werden we op onze plekken gezet zodat we direct naar de goede rij van de trein zouden lopen. Wat de Baron allemaal vertelde ons wat onduidelijk. We moesten ons klaarmaken voor de val en meer was er helaas niet van te verstaan. De animatronic van de Baron zag er echt fantastisch, uit alleen bewoog hij enorm hokkerig en niet realistisch. Hugo uit Villa Volta beweegt naar mijn mening een stuk beter. De Efteling heeft kenbaar gemaakt dat er nog wat aan de Baron gefinetuned moet worden.

null

De deuren gingen open en met triomfantelijke muziek namen we links achterin plaats in de trein. We verlieten het station en zagen nog een korte show van de Witte Wieven die boos waren en vertelde, dat ze ons hadden gewaarschuwd. Daarna reden we met een hoog tempo naar de top van de schachttoren en voor we het wisten hingen we in ons stoeltje naar de afgrond te kijken. De bel ging en we waren los! We doken met een snelheid van 90 kilometer per uur door de tunnel en vlogen direct daarna de immelmann in die werd gevolgd door een zero-g. Na een helix en een klein beetje airtime, stonden we alweer stil in de remmen. Ja stil, want de achtbaan liep echt niet lekker door! De fout zit hem volgens Looopings.nl in het plaatsen en pakken van de bagage.

null

null

We stapten uit en bij de uitgang kregen we een CD van Hardwell in onze handen gedrukt. Op deze CD staat een remix van de achtbaanmuziek. Het avontuur van Baron 1898 zat erop. De conclusie:
door de hoge verwachting die we hadden van de baan, viel hij voor ons helaas tegen. De voorshows, de baan, er is zo veel meer uit te halen! Zeker de tweede voorshow was enorm vaag en niet duidelijk. De rit zelf was verder wel goed, alleen staat hij wel onderaan wat de lijst van B&M coasters, puur gezien de rit. Krake in Heide Park heeft tan toch nog net even die twaalf meter extra hoogte boven de grond die er voor zorgt dat men daar nog wel even moest slikken. De baan vinden we verder ook niet slecht, want het blijft B&M in combinatie met de Efteling en dat zijn wel echt merken met kwaliteit.

Baron 1898: Het kleine broertje van de baan die zoveel beter had kunnen zijn.