Afgelopen vrijdag sloot de Euro Attractions Show in Amsterdam haar deuren. De afgelopen drie dagen (23-25 september) waren er behalve een recordaantal standhouders ook nog eens een recordaantal bezoekers op de grootste beursvloer uit de geschiedenis van de EAS. Deze beurs voor de attractie-industrie wordt jaarlijks in een andere Europese plaats georganiseerd, maar de afgelopen editie in Amsterdam was tot nu toe in alle opzichten de succesvolste. Karen Staley, vice-president van de Europese overkoepeling van de attractieparkenbranche, IAAPA: ‘Opnieuw heeft Amsterdam aangetoond dat het de juiste plek is voor onze show. Met vele projecten in Noordwest-Europa en met een sterke en dynamische industrie in de Benelux, hadden we vooraf hoge verwachtingen, maar deze zijn zelfs overtroffen”.
Grote en volle beursvloer
Volgens de eerste tellingen kwamen zo’n 10.750 bezoekers dit jaar naar de beurs in de RAI Exhibition and Conference Center. Dit is in vergelijking met de vorige editie in Parijs een stijging van maar liefst 26%. De bezoekers kwamen uit zo’n 100 landen en ongeveer een derde kwam uit Nederland. Opmerkelijk was het groeiende bezoek van vertegenwoordigers van campings, winkelcentra en indoor speelhallen. Ook een recordaantal bedrijven (441) liet op de beursvloer van 11.315 m2 hun nieuwste producten zien op het gebied van achtbanen, attracties, ticket- en toegangsystemen, 3-d films, games, etc. Opvallend daarbij was de trend naar meer interactiviteit en de combinatie van verschillende technologieën in één attractie.
Inspirerende seminars
Parallel aan de beurs vond er een educatief programma plaats met meer dan 20 uur aan seminars. Ook hiervoor was de aandacht overweldigend. Vooraanstaande sprekers gaven aan meer dan 1.800 toehoorders hun visie op zaken als social media, inzet van bestaande characters/merken, organisatie van evenementen en personeelsontwikkeling. Voor specifiekere doelgroepen waren er workshops als het IAAPA Institute voor Attractions Managers, het IAAPA Safety Institute, het Young Professionals Forum, een forum voor waterpark managers en een symposium voor de zogeheten fec’s (family entertainment centers zoals indoorspeelhallen). Beursbezoekers konden ook deelnemen aan uitstapjes naar enkele parken in Nederland en Duitsland waar zij een kijkje achter de schermen kregen.
EAS gaat in 2015 in noordelijke richting
In 2015 zal de Euro Attractions show georganiseerd worden in het Swedish Exhibition and Congress Center in Gothenburg. Daar zal van 6 tot en met 8 oktober de Europese attractie-industrie zich weer verzamelen om kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen. Ook hiervoor is de belangstelling van de bedrijven momenteel boven verwachting groot. Meer informatie: www.iaapa.org/eas.