Trammelant in attractieparkenland 2: het Dolfinarium

Dolfinarium logoHet hoogseizoen draait bij vele attractieparken op volle toeren. Zo had Julianatoren de drukste dag ooit sinds de oprichting in 1910 en tijdens de Midzomeravond in Toverland was het park ook bomvol. Het park riep gasten op om later op de dag pas af te reizen naar het park. Maar het mes snijdt aan twee kanten: meer gasten in je park betekent ook meer kans op allerhande soorten trammelant. En dat was afgelopen weken zeker aan de hand in Duinrell en het Dolfinarium. Vandaag deel 2: het Dolfinarium.

1 augustus
Een dagje Dolfinarium met het hele gezin. Voor veel mensen een dag om naar uit te kijken, een dag vol gezelligheid en vertier en een dag waar vaak nog lang op een positieve manier aan wordt teruggedacht. Voor een Nederlands gezin eindigde een dagje Dolfinarium op 1 augustus helaas op een negatieve manier. Een familie die hun kind sondevoeding toediende op een van de terrassen zou door een beveiliger van het Dolfinarium zijn weggestuurd nadat een andere gast hierover geklaagd had. Het kind zou, omdat het moest spugen, een onsmakelijke situatie veroorzaakt hebben voor de medegasten van het park. Een vriendin van de moeder van de gedupeerde familie was het hier niet mee eens en plaatste op Facebook onderstaand bericht:


Boycot het Dolfinarium
Op dit bericht ontstond een fikse discussie op Facebook en binnen de kortste keren was het bericht duizenden keren gedeeld op Facebook. Ook is er een Facebookgroep actief met de naam ‘Boycot het Dolfinarium‘ opgericht die het bericht oppikte. De pagina heeft inmiddels 789 likes gekregen. En op Twitter zit men ook niet stil want hier wordt hetzelfde bericht meerdere malen geretweet. Alle boze medestanders die zich achter Sonja geschaard hebben openen binnen de kortste keren het vuur op het Dolfinarium zelf. Op de Facebook- en Twitterpagina van het zeezoogdierenpark komen veel klachten binnen. Het verhaal van Sonja verspreidt zich als een lopend vuurtje: de Telegraaf pikt het bericht op en niet veel later volgen ook andere media.

Persstatement
Het Dolfinarium had al gauw te maken met een groot aantal klachten, negatieve geruchten en imagoschade. Daarom kwam het park met een persstatement naar buiten op Facebook. Hierop volgend weer een lading negatieve reacties waarop het park besloot om nog een persstatement te publiceren. Waarom eigenlijk? Bijzonder vinden we het dat beide persberichten volledig op Facebook geplaatst zijn, slechts eentje daarvan is ook op de website van het Dolfinarium terug te lezen. Normaal gesproken worden persberichten enkel op de website van een organisatie vermeldt. Op social mediakanalen kan dan wel een verwijzing geplaatst worden naar het officiële persbericht, maar dit vinden we apart en onprofessioneel van het Dolfinarium.

 

In de vingers snijden
Bovendien heeft men op social media meer kans om, eventueel negatief, te reageren op een bericht. Hiermee snijdt het Dolfinarium zichzelf in de vingers en dat is niet slim. Daarnaast is het jammer voor het Dolfinarium dat er een discussie op Facebook oplaaide waardoor er allerlei geruchten zijn verspreid. Het Dolfinarium kwam laat met een reactie op deze geruchten want de berichten waren al door grote kranten opgepikt. Imagoschade it is want media maakt meer kapot dan je lief is. Nog opmerkelijker: nadat de persverklaring afgegeven was leek het wel alsof het gehele incident in de doofpot gestopt werd. Geen enkel bericht tot aan 9 augustus, ruim een week nadat het opgelaaid was. Op 9 augustus berichtte het Dolfinarium:

Derde persstatement
‘De Dolfinariumdirectie heeft een bezoek gebracht aan de familie, betrokken bij het incident op vrijdag 1 augustus. We hebben een goed gesprek gehad en sluiten het hoofdstuk tevreden af. Deze week is alles op alles gezet om te achterhalen wat er precies is voorgevallen tussen de familie, de andere bezoeker en wellicht een van onze medewerker(s). Helaas kunnen we de precieze toedracht niet achterhalen. De familie en wij zijn geschrokken van alle commotie in de sociale media. Het voorval gaat lijnrecht in tegen ons beleid en datgene waar we voor staan. De familie had het liever onderling met ons opgelost. Ter afsluiting willen we iedereen bedanken voor alle steunbetuigingen die we mochten ontvangen.’

Waar is de compensatie?
Wat wij ons nu afvragen: waar is in dit verhaal de compensatie voor het leed dat de familie volgens het Dolfinarium heeft geleden? Het lijkt ons op zijn plaats dat er een dagje gratis of desnoods een bijzondere activiteit in het Dolfinarium aangeboden wordt aan de familie. Maar hier had het park blijkbaar geen oren naar. Of de familie was er zat van en heeft het voorstel afgewezen. Hoe dan ook, het blijft een bijzonder geheimzinnig persbericht van het Dolfinarium. Wel netjes natuurlijk dat de familie opgezocht is door de hoge heren van het Dolfinarium maar we zijn bang dat het kwaad al geschiedde…