Walibi Holland laat Facebookvrienden elkaar nu eens écht leren kennen

Walibi Holland logoTijdens Wereldvriendendag op zondag 3 augustus mag de gelukkige winnaar van de actie ‘Leer je Facebookvrienden nu eens écht kennen’ met al zijn of haar Facebookvrienden naar Walibi Holland. Aanleiding voor de actie is de toename van het social media gebruik onder jongeren. De cijfers liegen er niet om, het gebruik van social media neemt nog altijd toe. Op dit moment maken in totaal 8,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruik van Facebook. In 2013 jaar waren dit er 7,9 miljoen, een stijging van 13 procent.

Daarnaast is ook het dagelijks gebruik van Facebook met 22 procent gestegen ten opzichte van 2013 (Bron: Marketingfacts.nl). Van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikt meer dan 96% vier of meer sociale platforms (Bron: Social Media Jongeren Onderzoek 2014, Newcom Research & Consultancy). Jongeren gebruiken social media voornamelijk voor sociaal contact en tijdverdrijf .

‘Look up’
Als reactie op de cijfers verschijnen er regelmatig initiatieven waarbij men wordt geattendeerd op de invloeden van social media. Zo probeerde Gary Turk door middel van de viral ‘Look up’, die inmiddels bijna 45 miljoen keer is bekeken, duidelijk te maken dat we wat vaker omhoog zouden moeten kijken van onze telefoon. Op de website ‘We never look up’ zijn tientallen afbeeldingen te zien waarbij mensen verloren zijn in hun smartphone. De belangrijkste boodschap die beide initiatieven naar voren brengen: ‘We never look up anymore’. Uit onderzoeken komen zowel positieve als negatieve effecten van social media naar voren. Positief is het dat er vaker contact wordt onderhouden met vrienden, alleen de negatieve kant ervan is dat de contacten wel oppervlakkiger worden door het veelvuldig gebruik van social media. Men ziet de vrienden van Facebook niet vaak genoeg om echt een diepgaande vriendschap te hebben.

Wereld Vriendendag
Als reactie hierop heeft attractiepark Walibi Holland de actie ‘Leer je Facebookvrienden nu eens echt kennen’ opgezet. “Tijdens een dag hard gaan met je vrienden in ons attractiepark hebben jongeren gedurende de hele dag face-to-face contact met elkaar. We zien op social media dat jongeren die op weg zijn naar het park en na hun bezoek veel communiceren over hun bezoek aan Walibi. Maar tijdens het bezoek ligt dit gebruik een stuk lager, omdat de jongeren dan face-to-face met elkaar communiceren, in plaats van via social media”, aldus Marc Antonioli, marketing manager van Walibi Holland. De winnaar van de actie mag op Wereldvriendendag met al zijn of haar Facebookvrienden het park bezoeken. Tijdens Wereld Vriendendag wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor de vriendschappen in je leven en wat deze voor jou gedaan hebben.