Het duurt nu niet lang meer eer er in het New Yorkse Luna Park de achtbaan Thunderbolt voor het publiek geopend wordt. Eerst zou de achtbaan al op Memorial Day, op 26 mei, geopend worden. Maar de openingsdatum is verschoven naar juni. Nog even wachten dus. In februari werd al bekend dat Luna Park deze nieuwe achtbaan zou gaan bouwen. Het was voor het eerst sinds 1927 dat Luna Park een nieuwe, op maat gemaakte achtbaan aan het attractieaanbod toevoegde. De Italiaanse firma Zamperla, onder andere bekend van attracties als Foggs Trouble en de Magic Bikes in Slagharen, heeft de bouw van de achtbaan verzorgd. Inmiddels zijn er al wel mooie kiekjes beschikbaar van de laatste bouwwerkzaamheden. Ook is er een filmpje te zien dat de Thunderbolt testritten aan het maken is. Lees dus snel verder en bekijk ook het beeldmateriaal!Â
Op exact dezelfde plek
Decennia geleden stond er al een gelijknamige houten achtbaan in het New Yorkse attractiepark: deze attractie heeft tussen 1925 en 1982 zijn rondjes gereden. In 2010 is deze klassieker afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe attractie. De nieuwe Thunderbolt komt op exact dezelfde plek te staan als de oudere houten variant. Maar behalve de naam heeft de nieuwe Thunderbolt weinig overeenkomsten met de oude Thunderbolt. Oké er is toch nog wel een overeenkomst met de oudere versie van de Thunderbolt. De kleurenschema’s zijn namelijk hetzelfde. Door de nieuwe baan dezelfde kleuren te geven als de oude baan wil het attractiepark een ode brengen aan de oude Thunderbolt. Het is immers een klassieker die ruim 50 jaar heeft meegedraaid. De nieuwe stalen variant van de Thunderbolt is wel veel extremer dan de oude houten variant. Zo bevat de nieuwe baan onder meer drie inversies en is de baan twaalf meter hoger dan zijn voorganger. De nieuwe Thunderbolt is 38 meter hoog, 610 meter lang en heeft een topsnelheid van ongeveer 100 k/m per uur. De bouwkosten bedragen 7,3 miljoen euro.
Een intensere ritbeleving
Nog een nieuwigheidje: Zamperla heeft speciaal voor deze attractie nieuwe achtbaankarretjes ontwikkeld. Deze karretjes hebben in tegenstelling tot de meeste achtbaankarretjes geen schouder-maar heupbeugels. Zamperla heeft dit nieuwe concept toegepast om de bezoekers meer vrijheid te geven tijdens de rit. Zo wordt de ritbeleving volgens Zamperla nog leuker en intenser. In de nieuwe karretjes is plaats voor negen personen. De achtbaan is volgens ons vrij compact maar toch een erg leuke toevoeging aan een attractiepark. Allereerst is er de steile liftheuvel, die in tegenstelling tot klassieke liftheuvels veel ruimte bespaart, en het karretje tot 38 meter hoogte brengt. Na een korte stilstand, vlak voor de vrije val, raast het karretje weer naar beneden om vervolgens een looping in te duiken. Daarna volgen er een kurkentrekker en een schroef. Dan begeeft het karretje zich weer richting het station. Tijdens deze terugrit komen de bezoekers nog wat bunny-hops tegen en daarna is de rit afgelopen. De totale ritduur is nog niet bekend maar wij denken dat de bezoekers al gauw anderhalve minuut tot twee minuten onderweg zijn.