Slechts zelden heeft de bouw van een achtbaan zoveel media-aandacht gegenereerd als de bouw van de achtbaan de Goliath in het park Six Flags Holland, nu Walibi Holland geheten. Toen in december 2001 het toenmalige Six Flags Holland groots de nieuwe achtbaan de Goliath aankondigde, waren vele mensen dolenthousiast. De Goliath was voor Nederlandse begrippen niet zozeer een achtbaan, maar echt een fenomeen! Net als de achtbaan was ook de prijs spectaculair. De Goliath heeft Six Flags Holland destijds 11,4 miljoen euro gekost.
De bouw
In 2001 verzorgde de Zwitserse firma Intamin de bouw van de megacoaster Goliath. Intamin had al eerdere ervaringen met het bouwen van dit type achtbaan. In Holiday Park staat bijvoorbeeld de BigFM Expedition GeForce, welke in 2001 opende, en in Six Flags New England kan men de Bizarro vinden. De Bizarro opende al in 2000. En in 2001 werd de Goliath aan de projectlijst toegevoegd. De bouw van de Goliath werd krap een jaar later voltooid waarop de attractie op 29 maart 2002 opende. De Goliath is 1214 meter lang, 46,8 meter hoog en gaat maximaal 16 k/m per uur. Een ritje duurt 1 mniuut en 32 seconden. Destijds verbrak de Goliath alle records in de Benelux. Het was namelijk de hoogste, langste en snelste stalen achtbaan.
Nog steeds populair
Inmiddels gaan deze records niet meer op, maar dat betekent nog niet dat de attractie minder populair is geworden. Zo staat de megacoaster al jaren in de top van ´s wereld beste stalen achtbanen. En tien jaar is de Goliath namelijk nogsteeds het boegbeeld van Walibi Holland. Hoe komt deze megacoaster toch aan zo´n populariteit? Wel, dergelijke grote achtbanen waren tot dan toe nog niet in Nederland gebouwd. De Goliath heeft na de opening altijd een bijzonder plekje in het park gehad. Het was tevens de enige achtbaan, waarvan er nooit geruchten zijn rond gegaan dat de attractie zou verdwijnen. De andere achtbanen in het park hebben allemaal wel dergelijke geruchten over zich heen gehad, en sommige geruchten zijn helaas zelfs bittere waarheid geworden.
Koude oorlog
Tien  jaar geleden leek er een koude oorlog tussen de Efteling en het toenmalige Six Flags Holland te ontstaan. Sinds Walibi Flevo was getransformeerd tot Six Flags Holland stegen de bezoekersaantallen tot ruim twee miljoen per jaar. De Efteling zat daar weliswaar boven maar voelde de hete adem van Six Flags Holland in de nek. De strijd die hieruit voort had kunnen vloeien is nooit gevoerd. In 2003 werd al duidelijk dat Six Flags Holland niet lang meer te gaan had en er werd hierom ook vrijwel niks meer geïnvesteerd in het park. De Efteling kon opgelucht adem halen.
Concurrentiestrijd
Eerder in dit artikel vertelde werd het al duidelijk: de Goliath was niet alleen een achtbaan maar ook een fenomeen. De Goliath werd bijna als goddelijk aan het publiek gepresenteerd. Dit terwijl de Goliath relatief een kleine megacoaster was vergeleken met andere soortgelijke modellen. De versies in de Verenigde Staten zijn bijvoorbeeld hoger maar daar is immers een ware concurrentiestrijd gaande. Wie bezit de hoogste of snelste achtbaan? In Nederland is concurrentie op dit vlak niet aan de orde. Het was dus voor Six Flags Holland redelijk makkelijk scoren met deze attractie.
Onverslaanbaar!
Ook vandaag de dag is Goliath nog altijd de blikvanger van het Flevolandse pretpark. De achtbaan komt ook altijd prominent in beeld bij diverse reclamespotjes van het park. Niet gek, want na tien jaar zijn er maar weinig noemenswaardige attracties aan het attractieaanbod toegevoegd. De Splash Battle uit 2005 was zeker een toevoeging aan het attractieaanbod, maar heeft niet de aantrekkingskracht van een grootse achtbaan. Ook de 5D-bioscoop heeft naar onze mening niet de aantrekkingskracht die de Goliath wel heeft. Op zich niet gek natuurlijk, want het hele bioscoopfenomeen in pretparken is anno 2012 achterhaald geworden en zal weinig media-aandacht genereren. De Goliath is onverslaanbaar!