Uit de oude doos: Flying Dutchman Goldmine slachtoffer van blunder?

Nummer drie van de vierdelige serie vandaag. Vorige week hadden we nog een happy ending voor de Speed of Sound, deze week alles behalve een happy ending. We hebben het deze week over de Flying Dutchman Goldmine die van 2000 tot en met 2010 het Wild Wild West themagebied opfleurde. Eind 2010 was zijn avontuur hier in Nederland voorbij en kreeg hij een enkele reis naar het Franse attractieparkje Mer de Sable. 

De Flying Dutchman werd in mei 2000 geopend in het nieuwe Six Flags Holland samen met nog een drietal andere achtbanen. De Flying Dutchman Goldmine is een achtbaan van fabrikant Mack Rides en is bij het grote publiek vooral bekend als ‘wildemuis-achtbaan’.

13 april 2009 doken er geruchten op dat 2009 weleens het laatste seizoen voor de Flying Dutchman Goldmine in Walibi Holland kan zijn. Op een fanwebsite van Bellewaerde Park wordt een bericht geplaatst door de beheerder met als belangrijkste strekking dat de Flying Dutchman Goldmine uit Walibi Holland zal gaan verdwijnen om in 2010 te heropenen in Bellewaerde Park.

Lange tijd bleef het na dit bericht stil rondom de Flying Dutchman Goldmine. Totdat in de loop van 2010 duidelijk wordt dat de Flying Dutchman Goldmine niet in Walibi Holland zal blijven. De oorspronkelijke geruchten gingen uit van een verplaatsing naar Bellewaerde Park maar al snel blijkt dat de Flying Dutchman Goldmine niet naar Bellewaerde Park zal gaan maar naar het kleine Franse attractieparkje Mer de Sable. Eind 2010 wordt definitief bekend dat de Flying Dutchman Goldmine vanaf 2011 zijn rondjes zal gaan maken in Mer de Sable. In december van dat jaar verschijnen op internet de eerste foto’s van de afbraak en begin 2011 is de gehele achtbaan verdwenen.

Naar onze mening is het hele debacle rondom de Flying Dutchman Goldmine het grootste fiasco uit de geschiedenis van Walibi Holland. Of beter gezegd, uit de geschiedenis van Compagnie des Alpes. Alles wijst erop dat dit een eenzijdig besluit van Compagnie des Alpes is geweest en Walibi Holland alleen maar kon toekijken hoe één van de twee familieachtbanen uit het park werd gehaald. Compagnie des Alpes heeft met het hele geblunder rondom de Flying Dutchman Goldmine zichzelf een brevet van onvermogen aangemeten.

De grootste reden is misschien wel de keuze voor de Flying Dutchman Goldmine. De Flying Dutchman Goldmine was één van de drie parkmodellen. Dit houdt in dat de ondersteuningen van de achtbaan verankerd waren in de grond met beton. Rond dezelfde tijd stonden er genoeg mobiele versies van deze achtbaan te koop. Door de keuze voor de Flying Dutchman zijn er onnodig veel kosten gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden. De verplaatsing en het later weer ergens anders weer opbouwen van de Flying Dutchman Goldmine heeft onnodig veel geld gekost, om nog maar te zwijgen over de verplaatsingskosten van de Wok’s Waanzin die begin 2011 opende op de locatie van de Flying Dutchman Goldmine als Rattle Snake.

Naast de onnodig gemaakte kosten is met de verwijdering ook het aandeel familieattracties in het park gedaald. Van de twee grote familieachtbanen is alleen de Robin Hood na de verwijdering van de Flying Dutchman Goldmine nog over. En daarmee is de balans tussen familieattracties en de heftigere attracties zoek geraakt. Dit terwijl het park juist aangaf als primaire doelgroep families te hebben gekozen. Het is dan op zijn minst apart dat er dan juist een familieachtbaan het park moet verlaten. Zoals gezegd werd de Flying Dutchman Goldmine verplaatst naar Mer de Sable, en daar draait hij al sinds juni 2011 zijn rondjes als ‘Tiger Express’.

 

1 Commentaar

  1. CX1000

    Waar blijft de 4e?

Commentaren zijn uitgezet.