Na maanden van wachten presenteerde de Efteling vandaag eindelijk de naam van de nieuwe B&M dive coaster! Het wordt Baron 1898, een naam die ook voor internationale bezoekers gemakkelijk uit te spreken is. De coaster zal het thema van een oude Hollandse Goudmijn krijgen. Op het prijskaartje van het project prijkt een bedrag van 18 miljoen euro. De dive coaster moet in de zomer van 2015 openen. De bouw is al in volle gang.
1,40 m
Baron 1898 neemt bezoekers mee terug naar het tijdperk van de Nederlandse mijnbouw. Als mijnarbeiders storten bezoekers zich in de mijnschacht. De bouwtekening laat zien dat bezoekers in treinen met achttien personen, in drie rijen van zes passagiers,) naar het 37,5 meter hoge punt worden gehesen waar ze met hun voeten in de lucht bungelen. Daar hangen de inzittenden even stil, om vervolgens met 90 kilometer per uur bijna 40 meter naar beneden te sjezen. Er geldt een lengte-eis van 1,40 m om in de attractie te mogen.
Gustave Hooghmoed
Baron 1989 wordt dus heftig. Niet alleen de coaster zelf belooft spectaculair te worden, ook de themeing moet van hoog niveau zijn. De overvloedig gedecoreerde wachtrij loopt door verschillende lokalen, vergelijkbaar met de wachtrij van de naastgelegen achtbaan Vliegende Hollander. Daarna volgt een voorshow waarin bezoekers oog in oog komen te staan met avonturier Gustave Hooghmoed, het hoofdpersonage van de attractie. In de voorshow zal vanwege het internationale karakter van de ride weinig worden gesproken.
Witte Wieven
De legende verhaalt dat Gustave ooit een klompje goud in de mijn vond. ‘Witte Wieven’, mythische wezens die eruit zien als spookachtige mistflarden, waarschuwden hem om het goud niet mee te nemen. Maar Gustave was hebzuchtig en luisterde niet. Hij nam het goud mee en kocht daarmee het hele gebied op. Vervolgens noemde hij zichzelf ‘Mijnbaron’ en rekruteerde hij mijnwerkers die voor hem konden werken. Eén voor één kwamen ze echter lijkbleek weer naar boven: niemand durfde lang in de goudmijn te blijven…
Fons Jurgens
De komst van de nieuwe attractie is volgens de Efteling onderdeel van de eerste fase om gefaseerd door te groeien naar 2020. ‘Er zijn drie duidelijke redenen waarom de Efteling voor een dive coaster heeft gekozen.’ aldus Fons Jurgens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Efteling. ‘Om de beoogde groei te kunnen bewerkstelligen is een vergroting van het huidige attractieaanbod nodig. Een dive coaster is een bijzondere achtbaan in Europa, waarmee de Efteling onderscheidend blijft binnen de top van de Europese attractieparken.’