Heide Park begint met enorme renovatieklus Colossos

Logo Heide ParkHet Duitse Heide Park, gelegen nabij Soltau, is begonnen met de renovatie van de enorme houten achtbaan Colossos. Deze roller coaster staat al sinds eind juli 2016 stil. Europa’s snelste en hoogste houten coaster kampte namelijk met een afwijking in de track. Dat vertelde technisch manager Bastian Lampe destijds in een YouTube-video. In januari 2018 maakte directeur Sabrina de Carvalho bekend dat Colossos zou terugkeren in Heide Park. Maar dat gaat niet zonder investering. Het moederbedrijf Merlin Entertainments investeert 12 miljoen euro in de renovatie! Het is de bedoeling dat Colossos in april 2019 weer rondjes rijdt in Heide Park. 

Ontmanteling Colossos begint

Inmiddels, eind juni 2018, zijn de renovatiewerkzaamheden van start gegaan. Heide Park heeft 2 bedrijven ingehuurd om te de klus te klaren. RCS uit Hamburg is een bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontmanteling van achtbanen. Fa. Cordes is een houtconstructiebedrijf uit Rotenburg. Dit bedrijf is al sinds de bouw van Colossos in 2000 betrokken bij de achtbaan. Beide bedrijven zijn volgens Heide Park wereldwijd actief in de bouw van houten achtbanen. Thorsten Berwald, de projectmanager van Heide Park, is tevreden. “Nu kunnen we beginnen. Alle transacties zijn opgezet en we beginnen met het ontmantelen van het project.” vertelt hij. Heide Park houdt fans op de hoogte van de voortgang van dit project. Op de website heide-park.de/colossos plaatst het attractiepark regelmatig statusupdates.

Over Colossos

Houten achtbaan Colossos werd in 2000 – 2001 gebouwd door de Zwitserse firma Intamin. De achtbaan opende op 13 april 2001 en sloot helaas weer op 27 juli 2016. Colossos is een joekel van een achtbaan. De lengte van de track is maar liefst 1344 meter! Dat is voor Europees begrippen lang voor een houten achtbaan. De hoogte is 50 meter en de roller coaster kende een topsnelheid van 110 kilometer per uur. Of deze snelheid na de renovatie nog behaald wordt is niet bekend. Er zitten geen inversies in de achtbaan en voor zo ver ons bekend is, komen er ook geen inversies in. De lifthill is 51,8 meter. Na het beklimmen van de lifthil vlieg je in een hoek van 61 graden 48,5 meter omlaag.