Bouwupdate marathon: Fury 325

Fury 325 LogoHet winterseizoen in pretparkenland is in volle gang. Helaas betekent dat weinig activiteit in de Nederlandse pretparken. Om de spirit een beetje levend te houden heeft Rocky de Bever vorig jaar een kijkje achter de schermen bij Hellendoorn en Walibi Holland mee mogen maken. Dit jaar introduceren we in het winterseizoen de bouwupdate marathon. Tijdens de bouwupdate marathon bekijken we vijf weken lang op zondag de voortgang op de bouwplaats van vijf verschillende achtbanen die in aanbouw zijn. We trappen deze keer af met Fury 325 in het Amerikaanse attractiepark Carowinds in Carolina!

Fury 325 zal vanaf het voorjaar van 2015 onderdeel uitmaken van de skyline van het park. Inmiddels zijn de eerste baandelen al geplaatst en ook de lifthill krijgt al aardig vorm. Fury 325 zal ‘s werelds hoogste en snelste gigacoaster worden. De bouw wordt verzorgd door de Zwitserse firma Bolliger & Mabillard. B&M bouwde al eerder coasters voor Carowinds: in 1992 de Vortex, in 1999 Afterburn en in 2010 The Intimidator. ‘Fury 325 is onderdeel van een plan om Carowinds een bestemming voor thrillseekers te laten worden.‘ vertelt parkmanager Mike Fehnel van Carowinds. ‘Deze nieuwe ride zal herinneringen en tradities creëren en maakt daarmee onderdeel uit van de nalatenschap van Carowinds.‘ Naast herinneringen denken wij dat de coaster voornamelijk ook diepe indruk zal achterlaten bij de bezoekers van Carowinds.

Bron foto’s: Mike Fehnel Twitter

Fury 325 wordt 99 meter hoog en 2,012 km lang! Hiermee wordt het record van langste coaster Steel Dragon 2000 verbroken. Om al het staal van de coaster te verven zal ongeveer 12.850 liter verf nodig zijn. Ook een leuk detail: coaster suist onder het voetpad bij de ingang door. De maximale snelheid van Fury 325 bedraagt 153 k/m per uur. De drop heeft een hoek van 81 graden en er zitten geen inversies in de track verwerkt. Een ritje op de Fury 325 duurt drie minuten en 25 seconden. Er zijn drie treintjes met acht karretjes waarin bezoekers in rijen van vier naast elkaar zitten. Elk treintje biedt daarmee plaats aan 32 personen en de capaciteit per uur zal rond de 1450 personen per uur liggen. In het voorjaar van 2015 moet de coaster klaar zijn.