Over twee maanden gaan de deuren van Walibi Belgium weer open. Hiervoor zoekt het park nabij Waver kandidaten om ongeveer 300 vacatures ingevuld te krijgen. De openstaande vacatures zijn enorm gevarieerd. Meer dan 20 verschillende banen worden aangeboden: van parkingwachter, horecamedewerker of animatie, tot functies voor het onthaal, het onderhoud en de verkoop. De wervingscampagne is al gestart. Alle seizoensarbeiders en studenten kunnen tot 31 januari 2014 solliciteren via de website.
Werven hoeft niet steeds op dezelfde manier
De talentenjacht beperkt zich niet tot het klassieke CV. Walibi Belgium is op zoek naar talenten door het gedrag en de houding van de kandidaat actief te observeren. ‘Het zijn namelijk deze houdingen die het verschil kunnen maken bij het verwelkomen van de bezoekers.’ aldus Fabienne Guaglianone, directeur Human Resources. Walibi Belgium organiseert hiervoor een creatieve jobdag. De bedoeling is dat de verschillende kandidaten aan diverse workshops deelnemen.
Op die manier worden de motivatie en de kwaliteiten van de sollicitant getest. Deze wervingmethode is al succesvol gebleken. Het helpt Walibi Belgium om de verschillende talenten van elke kandidaat te observeren. De organisatie wil vooral gedreven, trouwe en verantwoordelijke medewerkers vinden die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben. ‘De eerste prioriteit van elke medewerker is de klantentevredenheid hoog houden’, aldus Guaglianone. Bovendien hebben tweetalige kandidaten (Frans/Nederlands) een streepje voor. Daarnaast is kennis van Engels uiteraard een pluspunt.
In de praktijk
Geïnteresseerden kunnen via de website van Walibi Belgium solliciteren. De minimumleeftijd is 18 jaar. Elk jaar zijn er ongeveer 600 in te vullen vacatures voor seizoensarbeiders en studenten. Dit jaar werft Walibi Belgium 50% nieuwe medewerkers. De andere helft zijn trouwe medewerkers die elk jaar opnieuw terugkeren naar Walibi Belgium.
Een opleiding op maat
De geselecteerde personen worden uitgenodigd om deel te nemen aan een vier dagen durende opleiding georganiseerd in samenwerking met ‘Le Forem’ en de afdeling Toerisme. De doelstelling van deze opleiding is om de kennis van toekomstige medewerkers te verbeteren in de toeristische sector. De opleiding is interactief en wisselt theoretische oefeningen af met meer praktische, realiteitsgebonden oefeningen.