Center Parcs en Pierre & Vacances vieren dit jaar hun 50ste verjaardag. Een halve eeuw geleden was Center Parcs de eerste speler in de recreatiesector die een nieuwe manier van vakantie vieren introduceerde. Zitkuil, kleuren-tv, de open haard, centrale verwarming en het zwemparadijs waren innovatief en baanbrekend en zetten de standaard in vakantieland. In dezelfde periode in Frankrijk gaat Gérard Brémond samen met architect Jacques Labro en skikampioen Jean Vuarnet de uitdaging aan van een futuristisch skioord. Autovrij met gebouwen volledig in harmonie met het landschap. Deze camouflage-architectuur breekt met alle op dat moment geldende codes. Avoriaz, het eerste ‘duurzame’ skioord, is een feit in 1967. Ook nu en in de toekomst wil de Pierre & Vacances Center Parcs Groep haar gasten blijven verrassen en zet zij de nieuwe standaard. Niet alleen in nieuwe parken, vakantieresidenties en -dorpen en aanpassing van bestaande met nóg luxere accommodaties, maar ook met nieuwe vormen van beleving en wellness-ervaring te ontwikkelen, zoals de partnership met ‘Deep Nature Spa’. Daarnaast blijft de groep innoveren op het gebied van digitalisering. Alles om het gasten zo comfortabel mogelijk te maken.
Center Parcs – investering van ruim 1 miljard euro
Center Parcs is marktleider op het gebied van recreatieparken. De investering van 1 miljard in het vernieuwen en uitbreiden van de 21 bestaande parken in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk en het creëren van nieuwe Center Parcs, is slechts de eerste fase van een omvangrijk programma; ambitie is om binnen vijf jaar alle bestaande parken te vernieuwen. Deze forse investering ziet Center Parcs dan ook als een logische volgende stap om bijzonder te blijven in haar sector. De ruim één miljard euro wordt ingezet voor de nieuw te realiseren parken en het vernieuwen en uitbreiden van de in totaal 21 huidige parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. CEO Center Parcs Europe, Mark Haak Wegmann: “Met dit grootschalige innovatieprogramma blijven wij de nieuwe standaard zetten. Om zo óók de nieuwe generatie gasten te laten ervaren hoe een verblijf in Center Parcs je niet alleen voortdurend blijft verrassen, maar het hele gezin of vriendengroep samenbrengt. Want écht even samen is iets van alle mensen en van alle leeftijden.”
Pierre & Vacances – Europees marktleider in toeristische residenties
Avoriaz was een schot in de roos en een voorbeeld van respect voor de omliggende natuur en van vakanties voor elke leeftijd. Vijftig jaar later fungeert Avoriaz nog altijd als innovatielab: respect voor de natuur, duurzame ontwikkeling, toeristische residenties, luxe en een uitgebreide aanbod vrijetijdsactiviteiten vormen het DNA van de Groep. Vandaag is Pierre & Vacances aanwezig met meer dan 190 residenties, 60 premium residenties en 16 vakantiedorpen aan zee, in de bergen of op het platteland in Frankrijk, Spanje, Canarische Eilanden, Italië, Portugal, Mauritius, … Pierre & Vacances zet zijn internationale expansie verder uit en biedt hu 10 bestemmingen in Montenegro,Kreta, Griekenland, Madeira, Malta. Vanaf deze zomer zullen vijf nieuwe bestemmingen het aanbod aanvullen En in Kroatië heeft het bedrijf een eerste managementcontract met de residentie Premium Crvena Luka Hotel & Resort **** getekend.
Nieuwe parken en premium residenties in Europa
Center Parcs
In Nederland wordt in de komende zomer het park Port Zélande na een complete vernieuwing opnieuw opgeleverd en de werkzaamheden van park Limburgse Peel gaan dit najaar van start. In België wordt Sunparks in de Ardennen vernieuwd en krijgt dat een Center Parcs rebranding. Met dit nieuwe Center Parcs Les Ardennes krijgt het merk vanaf eind 2017 ook voet aan de grond in Wallonië. Ook opent park Terhills Resort in België, vlakbij Maastricht, eind 2019 haar deuren. Het eerste park onder een nieuw premium label ‘Resorts by Center Parcs’. Terhills Resort wordt een high-end vakantiepark met 250 villa’s en luxe voorzieningen. De bouw van het state of the art Park Allgäu in Duitsland is reeds in volle gang en wordt eind 2018 opgeleverd. Dit eerste park in Zuid-Duitsland is de opening naar nieuwe markten in Zwitserland en Oostenrijk. In augustus 2017 opent Villages Nature Paris in Frankrijk. Deze nieuwe eco toeristische bestemming en dit nieuwe concept ontstond uit een samenwerking tussen Pierre & Vacances Center Parcs Group en Euro Disney S.C.A.
Pierre & Vacances
In december opent de vijfsterren premium residentie La Presqu’Ile de la Touques de deuren in Deauville. In 2020 komt er in La Plagne Aime 2000, een geheel nieuw project, goed voor 53.000 m2, 2.450 bedden, 2.600 m2 aquatisch center,…. en in Spanje wilt Pierre & Vacances een totaal van 50 sites aanbieden en in China Zelfs buiten de Europese landsgrenzen zal Center Parcs in de toekomst te zien zijn. Zoals in China, om te beginnen – met op het Center Parcs concept geïnspireerde parken – in de buurt van grote steden als Shanghai en Peking. Daartoe heeft de Pierre & Vacances Center Parcs Group, een joint venture met de Chinese HNA Group getekend. De openingen van de parken staan in 2020 op de planning.
Digitalisering en Flexibiliteit
Om de ‘customer journey’ te verbeteren en het faciliteren van de ervaring, hebben Center Parcs en Pierre & Vacances hun eigen mobiele applicatie ontwikkeld. De klant vindt alle nodigde informatie voor zijn verblijf (animaties, site map, openingstijden van de activiteiten, …). Bij Center Parcs, kunnen de activiteiten nu worden geboekt voor en tijdens het verblijf. Pierre & Vacances en Center Parcs zijn ook de eerste op de markt om op de vraag naar meer flexibiliteit in te spelen door gasten de mogelijkheid te bieden om zelf te kiezen wanneer ze aankomen en hoe lang ze willen blijven.
Over de Groep Pierre & Vacances-Center Parcs
De Groep Pierre & Vacances-Center Parcs werd opgericht in 1967 en is Europees marktleider in dichtbijvakanties. Met zijn aanvullende toeristische merken – Pierre & Vacances en zijn twee labels Premium en Village Club, Maeva, Center Parcs, Sunparks en de Aparthotels Adagio – exploiteert de groep een toeristisch bestand van meer dan 45.000 appartementen en huisjes, verspreid over 283 sites. In 2015/2016 mocht de Groep zo’n 8 miljoen Europese klanten verwelkomen, goed voor een omzet van 1.424 miljoen euro.