Bouwupdate & rondleiding Gold Rush 1848 maart 2017

Logo Gold Rush 1848 SlagharenBij Attractie- & Vakantiepark Slagharen staat momenteel de helft van de nieuwe achtbaan Gold Rush 1848 overeind. Op 2 maart 2017 kregen we een perspresentatie en rondleiding van directeur Wouter Dekkers. We mochten op de bouwplaats kijken van deze 5 miljoen euro kostende rollercoaster. In het voorjaar van 2017 opent Slagharen de 1e triple launch achtbaan van Nederland. De nieuwe achtbaan brengt bezoekers van 0 naar circa 95 kilometer per uur in 3 lanceringen en gaat 2x over de kop. Gold Rush is de vervanger van de iconische achtbaan Thunder Loop die begin oktober 2016 uit het park verdween. Wanneer Gold Rush precies opent, maakt het pretpark bekend op 20 maart 2017. Alvast nieuwsgierig naar de attractie? Bekijk dan het beeldmateriaal dat we vanaf de bouwplaats hebben gemaakt.

Nieuwe treinen

Op 22 februari 2017 kwamen de eerste beelden van de nieuwe treinen van Gold Rush 1848 naar buiten. De trein wordt donkerrood, bijpassend bij de baandelen, met zwart en gouden letters. In de nieuwe achtbaan zit men niet vast met schouderbeugels, zoals bij Thunder Loop het geval was, maar met heupbeugels. Hierdoor ervaren bezoekers meer vrijheid tijdens de rit. Het park plaatste foto’s op Facebook en Twitter. Directeur Wouter Dekkers maakte deze kiekjes, terwijl hij op bezoek was bij de Duitse fabrikant Gerstlauer in Münsterhausen. Daar inspecteerde hij het ontwerp van de trein. Zoals het er nu uitziet, arriveert de trein 18 maart 2017. Op het terrein van de firma liggen ook nog baandelen en steunpilaren klaar om vervoerd te worden naar Slagharen. De trein van Gold Rush 1848 krijgt uiteindelijk 5 rijen waar 4 personen kunnen plaatsnemen. In totaal passen er dus 20 passagiers in de mijntrein-achtige karretjes.

Goudkoorts

De nieuwe achtbaan brengt bezoekers terug in de tijd van goudkoorts. Het verhaal is gebaseerd op hoofdpersoon James W. Marshall die in 1848 als eerste goud vindt in Californië. Uit alle windstreken komen goudzoekers die met simpele technieken rivieren en beekjes afspeuren. De technieken verbeteren en kleine dorpen groeien uit tot steden. Voor het vervoer van goud worden nieuwe transportmethodes gebruikt, waaronder de stoomtrein. Hiervoor wordt een uitgebreid spoor- en stationnetwerk aangelegd. Dekkers is zeer verheugd met de nieuwe aanwinst. ‘Gold Rush is niet alleen een waardige opvolger van de Thunder Loop, maar gaat ook nog eens sneller, hoger en is tevens stiller. Tot slot gaat de achtbaan niet één, maar twee keer over de kop door een zogenoemde slingloop en diveloop.‘ De hele omgeving rondom de achtbaan wordt aangekleed als goudwinningsgebied.

Technische specificaties

Aantal lanceringen: 2 keer voorwaarts, 1 keer achterwaarts
Maximale snelheid: ongeveer 95 km per uur
Hoogste punt van de track: 33 meter
Lengte van de track: 400 meter
Afgelegde afstand per rit: 620 meter
Trackbreedte: 1,20 meter
Ritduur: tussen de 50 en 55 seconden
Indeling trein: 5 rijen met elk 4 zitplaatsen
Aantal personen per trein: 20 personen
Capaciteit: 800 personen per uur
Bouwer: het Duitse Gerstlauer Amusement Rides GmbH
Minimale lichaamslengte om mee te mogen: 1,30 meter

Foto’s