Katrina vs. Six Flags New Orleans: Mega Zeph

Six Flags New Orleans LogoHet is al ruim 11 jaar geleden dat Six Flags New Orleans na de verwoestende orkaan Katrina de deuren moest sluiten: 21 augustus 2005 was het park voor het laatst open. Na bijna 11 jaar lijkt een groep onder de naam ‘Jazzland’ toestemming te krijgen het park weer op te mogen bouwen. 14 februari zal bekend worden of hun plannen doorgang gaan vinden. Om daar alvast een voorschot op te nemen publiceren we 9 weken lang een nieuwe ‘Uit de oude doos’. Daarin kijken wat er gebeurd is met de achtbanen in het park na Katrina. De laatste drie specials zoomen we dieper op het park in. Bekijk na de klik snel de editie over de achtbaan Mega Zeph!

Mega Zeph (2000 – 2005)

De Mega Zeph is gebouwd in 2000 door Custom Coasters International en is een hybride achtbaan. Hierbij is de baan zelf van hout gemaakt, maar de volledige constructie van staal. De achtbaan is ruim 1200 meter lang, 33 meter hoog en behaald snelheden van ruim 90 kilometer per uur. De Mega Zeph is geopend op 20 mei 2000 en was de grote blikvanger van het pas geopende Jazzland. De Mega Zeph lag in de lengte langs de snelweg en was dus goed zichtbaar van buitenaf maar was ook binnen het park goed zichtbaar. De Mega Zeph had treinen van het Duitse Gerstlauer die in een jaren 60 Hollywood stijl gegoten waren.

Mega Zeph (vanaf 2005)

De Mega Zeph is een relatief onderhoudsgevoelige achtbaan dus het behoeft geen uitleg dat de achtbaan na acht jaren van stilstand vrijwel direct naar de schroothoop kan. Het hout is verrot en een groot gedeelte van de staalconstructie is verroest. Daarnaast zijn de treinen van de Mega Zeph verplaatst naar Six Flags St. Louis. In totaal zou het drie miljoen dollar gaan kosten om de baan te herstellen in zijn voormalige glorie. Hierbij moeten grote gedeelten hout en staal worden vervangen en dienen er nieuwe treinen te komen.