Katrina vs. Six Flags New Orleans: Zydeco Scream

Six Flags New Orleans LogoHet is al ruim 11 jaar geleden dat Six Flags New Orleans na de verwoestende orkaan Katrina de deuren moest sluiten: 21 augustus 2005 was het park voor het laatst open. Na bijna 11 jaar lijkt een groep onder de naam ‘Jazzland’ toestemming te krijgen het park weer op te mogen bouwen. Om daar alvast een voorschot op te nemen wordt vanaf vandaag 9 weken lang een nieuwe ‘Uit de oude doos’ gepubliceerd. Daarin kijken wat er gebeurd is met de achtbanen in het park na Katrina. De laatste drie specials zoomen we dieper op het park in. De eerste editie gaat over de achtbaan Zydeco Scream!

Boomerang (1990 – 1998)

De Zydeco Scream is een standaard Vekoma boomerang achtbaan, met een totale lengte van 285 meter. De hoogte is 35 meter en de maximum snelheid bedraagt ruim 75 kilometer. De treinen zijn gebouwd door Arrow Dynamics. De Zydeco Scream is niet nieuw in Six Flags New Orleans geplaatst. De achtbaan is namelijk al in 1990 gebouwd, en heeft de eerste acht jaren in het inmiddels gesloten attractiepark Parc de Montjuic gedraaid. Dit kleine attractiepark in het Spaanse Barcelona sloot in september 1998 waardoor de Zydeco Scream, die destijds door het attractiepark Boomerang was genoemd, op zoek moest naar een nieuwe eigenaar. Het zou echter anderhalf jaar duren voordat de achtbaan aan de andere kant van de wereld werd heropend.

Zydeco Scream (2000 – 2005)

De Zydeco Scream was één van de drie achtbanen die Jazzland bij de opening in 2000 bezat. Jazzland was een relatief klein attractiepark totdat Six Flags in 2003 het attractiepark overnam en het omdoopte naar Six Flags New Orleans. De achtbaan was door het gebrek aan betere achtbanen één van de grote blikvangers van het attractiepark. Totdat Six Flags New Orleans in 2003 een aantal nieuwe achtbanen introduceerde waaronder blikvanger Batman: The Ride.

Zydeco Scream (vanaf 2005)

Na de verwoestende orkaan op 29 augustus 2005 is er niks meer met de Zydeco Scream gebeurd. Opvallend genoeg zijn er na de orkaan geen ideeën ontplooid om de achtbaan te verhuizen naar een ander park, terwijl deze in relatief goede staat is. Hoewel de trein zeer verouderd is en ongetwijfeld vervangen dient te worden is de baan zelf in een redelijke conditie. Het elektrische gedeelte zal ook vervangen dienen te worden, maar het lijkt ons een mooie achtbaan om over te nemen. Voorlopig blijft hij in ieder geval staan waar hij staat.