Smartphoneapp moet vakantiepark Walibi Holland sneller schoon krijgen

Walibi Holland logoVolgens Looopings.nl moet met behulp een app voor de smartphone het vakantiepark van Walibi Holland, genaamd Walibi Village, sneller schoongemaakt zijn. Het schoonmaakbedrijf Gom uit Schiedam heeft hiervoor een speciale app op de markt gebracht. Dankzij de app gaat er sneller en efficiënter gewerkt worden dan voorheen, met als resultaat: schone huisjes in een kortere tijd. Lees verder en ontdek hoe het werkt.

Al in 2014 
Walibi Holland is al in 2014 begonnen met het ontwikkelen van de app in samenwerking met Gom. Meer dan 40 schoonmakers van Gom hebben vorig seizoen in het vakantiepark gewerkt en daarbij de app uitgetest. Met behulp van deze app ziet de receptie direct of een huisje schoon is. Dit komt omdat de schoonmaker via zijn of haar smartphone kan doorgeven dat de schoonmaak gedaan is. Als de melding dat de schoonmaak klaar is gedaan is, komen er controleurs langs voor een eindinspectie. Is het huisje schoon genoeg? Dan geeft de controleur via de app aan de receptie door dat het huisje klaar is voor de gasten. Zo kan de accommodatie direct vrijgegeven worden.

De voordelen
Accountmanager Rense Assies van Gom omschrijft de voordelen: ‘We merken in de praktijk niet alleen dat het systeem ons veel tijd bespaart omdat we gelijk aan de controle van een huisje kunnen beginnen, maar ook dat we een huisje eerder kunnen vrijgeven. Daardoor kan de volgende gast sneller aan zijn vakantie beginnen’. Ook kan de technische dienst in de app kijken. Schoonmakers kunnen namelijk een melding maken wanneer er iets in de accommodaties defect is. De technische dienst kan hierdoor sneller ter plaatse zijn om het probleem op te lossen. Uiteindelijk willen Gom en Walibi Holland trends herkennen uit de meldingen.

Wat gaat er snel kapot?
Welke dingen gaat snel kapot? Welke werkzaamheden vragen tijdens de opleiding extra aandacht? Hoe kan het nóg beter? Assies ervaart in de praktijk dat het systeem werkt. ‘Walibi Village heeft 140 huisjes en ontvangt jaarlijks 70.000 gasten. Afgelopen seizoen hebben we nauwelijks klachten gehad over de schoonmaak. We zijn daarnaast continu in ontwikkeling en kijken telkens waar mogelijkheden liggen om de dienstverlening efficiënter en beter te organiseren. Als we kunnen automatiseren, moeten we dat vooral doen. We laten zien dat efficiëntie, door middel van IT, onze gastgerichtheid en kennis van processen vergroot. Daar hebben we elke dag weer profijt van.’